[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″ _i=”0″ _address=”0″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” _i=”0″ _address=”0.0″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” _i=”0″ _address=”0.0.0″ custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.29.3″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” hover_enabled=”0″ _i=”0″ _address=”0.0.0.0″]Er gebeurt veel op het gebied van vaste telefonie. Jarenlang hebben traditionele telefooncentrales dienst gedaan in het bedrijfsleven. Toch lijken deze nu hun beste tijd te hebben gehad. IP-telefonie, in de vorm van PBX-centrales of hosted telefonie, heeft de toekomst. Zo constateren de marktexperts van IHS-Infonetics op basis van de jaarcijfers van dit marktsegment over 2015. Doordat IP-telefonie digitaal is, biedt deze vorm van telefonie vele voordelen die uw dienstverlening ten goede komen.

 

Traditionele PBX levert terrein in

Een PBX-oplossing is een telefooncentrale die door het bedrijf op de eigen locatie draait. Voor communicatie met externe relaties is de centrale direct aangesloten op het publieke telefonienetwerk (PSTN). Het zijn de koperlijnen zoals we ze al jaren kennen. Het wereldwijde markt van PBX-gebruik daalde vorig jaar met 5 procent.

Verschuiving naar IP-telefonie

Tegenwoordig zijn er steeds meer PBX-installaties die gebruikmaken van IP-lijnen. Hierbij loopt spraak via het internet (IP) in plaats van de traditionele telefoonlijnen. Deze digitale vorm biedt vele voordelen, zoals een betere geluidskwaliteit, een grotere capaciteit en het eenvoudig integreren met softwaresystemen zoals een CRM- of Unified Communications-oplossing. Het aantal volledig op IP gebaseerde PBX-centrales groeide afgelopen jaar met 6 procent.

Hosted een volgende stap

Een volgende ontwikkeling is hosted telefonie. De PBX-centrales – zowel traditionele als IP-gebaseerde – zijn nog altijd centrales die het bedrijf op locatie bezitten. Een hosted telefooncentrale wordt in de cloud – dus extern – in een datacenter gehost. Een groot voordeel is dat er niet geïnvesteerd hoeft te worden in een kostbare, eigen centrale en het onderhoud daaraan. Er wordt alleen betaald voor het gebruik van de centrale. Zo ontstaat een veel overzichtelijker kostenmodel. Het onderhoud en beheer wordt door specialistische, externe partijen gedaan. Volledig ontzorgd dus. Hosted telefonie is altijd op IP-telefonie gebaseerd, en kent de daarbij behorende voordelen.

Wilt u meer weten over de voordelen van IP-telefonie of een hosted centrale? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]